דלג לתוכן העמוד
דלג לתוכן העמוד
קטגוריה
מסלולי אופניים

סינגל לא ארוך ולא קשה במיוחד פיזית וטכנית (לרוכבים מיומנים) ביער ישעי המקסים

רמת רכיבה: בינונית

סינגל זכריה מצטרף לרשת הסינגלים של אזור בית שמש ולמגוון תשתיות אופניים שקק"ל השיקה בשנים האחרונות. מדובר בסינגל ידידותי וקל יחסית לרכיבה (לרוכבים מיומנים), וההקלטה שלנו מספרת שאורכו כ-13.5 ק"מ ומטפסים בו כ-300 מ' מצטברים. אף שיש בו שתי עליות ארוכות, הוא לא יקשה עליכם מדי ב"קירות" קשים במיוחד, אלא יעלה אתכם לגובה בצורה הדרגתית. הוא גם לא טכני במיוחד – אמנם פה ושם יש כמה סלעים וסיבובים עם ברמים, אבל בסך הכול זו עוד תוספת למשפחת הסינגלים הזורמים של קק"ל, והוא מתאים לרוכבים ברמה טכנית לא גבוהה – אלה שכבר רוכבים בסינגלים ולא רק בדרכי עפר סלולות. הסינגל נמצא ביער ישעי, והוא מנוהל ומטופל על ידי אנשי קק"ל: מנהל האזור גלעד מסטאי, היערן יוסי שרואני ורכזת הקהילה מירה זר. שלושתם תכננו ומימשו אותו בעזרת דורון אמיץ והאדריכל אוטו פרידמן.

נוסעים בכביש 38 דרומה: עוברים את בית שמש, חוצים את הפנייה לבית ג'מאל ומגיעים לפנייה לרמת בית שמש. לאחר הפנייה לרמת בית שמש ממשיכים דרומה כ-250 מ' בעלייה מתונה, ומגיעים לדרך עפר רחבה שבה שילוט ברור לסינגל זכריה. אחרי כ-250 מ' נוספים של נסיעה בדרך עפר מגיעים לצומת שבילי עפר שהסינגל חוצה, ולשילוט ברור שקק"ל הציבה המורה על מקומו.
הערה: בקטע הכביש הפונה לסינגל יש קו הפרדה רצוף, ולכן אי אפשר להיכנס אליו מכיוון דרום. כמו כן, היציאה היא דרומה, ואחר כך, במושב זכריה, אפשר לבצע פרסה כדי לנסוע צפונה.
אפשר להגיע גם ממערב, מצומת מסמיה: נוסעים בכביש 383 מזרחה (עוברים את חרובית) עד צומת הT- ליד תל עזקה, ופונים שמאלה. מטפסים בכביש 38, ואחרי שיא הגובה גולשים מטה בכביש בכיוון אותה הפנייה.

יער ישעי, שסינגל זכריה עובר בתחומו, הוא יער נטוע המשתרע על פני כ-6,500 דונם. את היער נטעו יערני קק"ל בשנות ה-50 ונטועים בו עצי אורן, ברוש, אלות, חרובים ועצי בוסתן ארץ ישראליים.
היער נחלק לשני גושים מרכזיים: הראשון ממערב למושב ישעי, בצמוד לנחל שורק; והשני מדרום לאזור התעשייה המערבי של בית שמש.
בשטח היער נמצאות עתיקות רבות מתקופות קדומות, והסינגל מעביר את הרוכבים קרוב כדי שיוכלו לראות את בורות הסיד ואת שרידי הכפר העתיק, תוך שמירה על הקיים ועל הטרסות היפות.
עם התגברות לחצי הבנייה באזור בית שמש, הצטמצמו מסלולי הרכיבה סביבה. במסגרת פורום האופניים בית שמש יואב יהודה, התושבים פנו לקרן קימת לישראל בבקשה לאתר שטח ביער קק"ל שאפשר להקים בו שביל אופניים. התושבים אף ביקשו להתנדב ולהשתתף בהקמת השביל ובאימוץ היער. לאחר בדיקת היתכנות נבחר יער ישעי, הנושק לרמת בית שמש, והחל תכנון שביל האופניים.
על החיבור ההדוק של קק"ל לקהילה בהקשר של בניית סינגלים כבר דיברנו לא מעט: החיבור הזה הודגם בסינגל של כרמיאל, בריש לקיש ובאזורים נוספים. גם פה יש חיבור כזה עם קבוצת GEERZ מבית שמש. רוכבי הקבוצה, המאגדת קרוב ל-100 רוכבים מבית שמש והסביבה, דתיים ברובם, ביקשו סינגל קרוב לעיר. אנשי קק"ל העבירו את הדגשים שלהם באשר לתוצר הסופי: חשוב שהשביל יגיע לקהל היעד המתאים, יהיה בטיחותי וכמובן מתחשב בשטח ומהנה לרכיבה.

אורך השביל – כ- 13.5 ק"מ – משמעותו שכיעד בפני עצמו הוא מתאים יותר לרוכבים מתחילים, ולא משמש יעד לרוכבים מתקדמים, שיסיימו אותו בכשעה ואף בפחות מזה (נטו). אם אתם רוכבים מתקדמים, יתאים לכם מסלול ארוך קצת יותר המשולב עם סינגלי הסביבה. בחיבור עם סינגל עינב הרכיבה תארך כ-25 ק"מ.
רוכבים טכניים שאוהבים למשל את סינגלי "אדום" ו"כחול" של בן שמן (שנבנו על ידי אותם המבצעים), ימצאו את הסינגל הזה מהיר וטכני פחות. גם מבחינת פניות, שינויי כיוון, סרפנטינות וכו' – לא תמצאו פה המון כאלה. מי שאוהב מאוד את חוויית הפאמפטרק של סינגל חרובית יגלה פה הרבה יותר קווים ישרים. יש פחות פניות S קטנות שמכניסות שעשוע או שוברות את הזרימה המהירה. מהבחינות האלה, סינגל זכריה החדש יוצר מסלול רכיבה ארוך ועקבי לקו שהתווה שכנו – סינגל עינב.
דורון מסביר: "התכנון הביא בחשבון את קהל היעד, שהוא בעיקרו רוכבי בית שמש, ולכן תוכנן להיות 'רך' יותר ממערך הסינגלים שבנינו ביער בן שמן, שמתוכנן לקהל יעד גדול ומגוון ולכן כולל קטעים טכניים יותר. גם בבן שמן, בסינגל הרצל למשל, השיפועים אינם גדולים והסינגל עדין ופשוט למראית עין – מה שלא מאיים על הרוכבים המנוסים פחות, אך רוכבים מנוסים יבחינו שברגע שמגבירים את קצב הדיווש הסינגל הופך לאגרסיבי ותובעני יותר. זה הרעיון שרצינו לשמר גם פה".
למי הוא מתאים כיעד בפני עצמו?
"לרוכבי סוף שבוע שאוהבים סינגלים, אבל מבלים בדרך כלל בשבילי עפר וג'יפים. למי שרוכבים בקצב ממוצע של כ-10 קמ"ש, מחפשים רכיבה של כשעתיים עם ההפסקות ולא מחפשים יותר מדי אלמנטים טכניים על המסלול. פה אני שוב צריך לסייג – אבל מנגד: זה בכל זאת סינגל, וזה בכל זאת יער הררי באזור עם סלעים. כלומר, לא מדובר פה בסינגל למתחילים חלק וזורם ברמה של סינגלי הדרום הבנויים על אדמה חלקה".

מבחינת חתכי הגובה, הסינגל יגרום לכם לטפס פעמיים: מיד בתחילתו, ביציאה מהרכב, תתחילו לעלות בחלק המזרחי של הרכס. תעברו את שיא הגובה בתנועה מערבה ותגלו תצפית יפה לוואדי הגולש מהגבעות מערבה, כשקו מתח גבוה של עמודי חשמל ענקיים "פוצע" אותו ומזכיר לנו את הציוויליזציה. אם גם אתכם זה מעציב, ומזכיר לכם שהסביבה הירוקה שלנו מאוימת כל הזמן ושאסור להזניח את המאבק על שימורה, נסו לשאוב עידוד מהסינגל – כי פה מתחיל קטע מגניב לגמרי, זורם וכיפי של ירידה ארוכה המתפתלת סביב קימורי ההר. בכל פיתול כזה בקטע יש ברם מושקע. באמצע הקטע הזה יש כמה אלמנטים סלעיים שונים מעט מהרגיל בסינגל– אגרסיביים יותר ומחייבים תשומת לב. זה כמעט המקום היחיד לאורך כל סינגל זכריה שתיתקלו בו בקשיים כאלה, או בכיף כזה – תלוי בנקודת המבט שלכם.

בנקודה מסוימת מתגלה הנוף הפתוח מערבה ודרומה. בדרך מומלץ לעצור בפינת הנוף והמנוחה של קק"ל: ספסלים מתחת עץ ענק ויפה. לידה יש כבשן סיד עתיק, ושלט ההסבר יספר לכם שבאזור יער ישעי התגלו כמה כבשנים כאלה. איך הם עבדו? אל הכבשן זרקו אבני גיר ממחצבות באזור, ואז הבעירו אותן שכבות-שכבות עם עצים וחומרי בעירה. החום הרב שהצטבר בכבשן פורר אט-אט את הסלעים, והגיר הצטבר בתחתית. אז לקחו את האבנים הצלויות האלה, כתשו אותן עם מים ונוצר הגיר לטיוח ולבנייה, להדברה ולרפואה.

"אני אוהב את השינוי בנוף מיער וסבוך לאזור שדות מיכה, עם הנוף הפנורמי הפתוח. אני מציע גם לרוכבים המהירים שבינינו להרים מדי פעם את הראש ולהסתכל סביב. העצים דומים לצמחייה שביער בן שמן, אך הנוף דרמטי והררי יותר. עבור הטיילים שבינינו הותקנו פינות תצפית וישיבה בחלק האחרון של המסלול. אפשר לשבת, להכין קפה חזק ולצפות בנוף בראשית – תל עזקה הסמוך למושב זכריה, שבו נערך הקרב המפורסם בין דוד וגליית; גוש עציון; אזור עדולם והרי ירושלים שבאופק, ועוד. הארכיאולוגיה וההיסטוריה של האזור מזכירות לנו שהשביל חכם מאיתנו, ויישאר עוד הרבה אחרינו. הסלעים האלה ראו אלפי דורות של אנשים – תחילה ברגל, אחר כך על גמלים, על חמורים ועל סוסים, וכעת באופניים".

*המידע מתוך האתר מסלולי אופניים בשטח עם קק"ל 

בקרבת מקום

משפחת עזיז אוכל כורדי וסיפור עליה

אוכל
1.27 ק"מ

אל האלה - ארוחות בטבע

אוכל
1.63 ק"מ

קונצרטים וביקורים במנזר בית ג\'מאל

מוסיקה
1.84 ק"מ

מנזר בית ג'ימאל

מסלולי טיולים
1.84 ק"מ

עיינות דקלים

מסלולי טיולים
2.12 ק"מ

בית מורשת משטרת ישראל

אטרקציות
2.49 ק"מ

חורבת קייאפה

מסלולי טיולים
2.72 ק"מ

תל עזקה – טבע , היסטוריה וארכיאולוגיה

מסלולי טיולים
2.88 ק"מ

סינגל משואה המחודש

מסלולי אופניים
3.25 ק"מ

סינגל חרובית

מסלולי אופניים
3.25 ק"מ

שדות מיכה – אגדת יער

לינה
3.44 ק"מ

מסלול תל- שוכה גבעת התורמוסים

מסלולי טיולים
3.52 ק"מ

"העוגות של אבא"

אוכל
3.61 ק"מ

סטודיו דניאל אלוני – Music truck - משאית המוזיקה - שירותי הגברה ותאורה

מוסיקה
3.62 ק"מ

יקב עמק האלה

יקבים
3.68 ק"מ

הנחתום- מאפייה מעדנייה משפחתית

אוכל
3.77 ק"מ

גילה בשארי – שירה ואוכל תימני

אוכל
3.79 ק"מ

מרכז איינגאר יוגה עמק האלה

טיפולים, בריאות וספא
3.81 ק"מ

חנות יד שנייה בנתיב הל\"ה

אטרקציות
3.84 ק"מ

אדמה סטודיו לקרמיקה

אמנים
4.03 ק"מ

ורטיגו - כפר אמנות אקולוגי

אטרקציות
4.05 ק"מ

נתיבל'ה - מתחם אירוח ואירועים

לינה
4.08 ק"מ

מסלול באר לימון

מסלולי טיולים
4.09 ק"מ

תל בית שמש

מסלולי טיולים
4.11 ק"מ

אנדרטת נתיב הלה

מסלולי טיולים
4.18 ק"מ

מבשלת בירה מוסקו

בירה, ליקרים ואלכוהול
4.23 ק"מ

ארץ קדם

אוכל
4.34 ק"מ

נפלאות הגריל הארגנטינאי

אוכל
4.64 ק"מ

אורית נבון כהן – צורפת - שריגים

אמנים
4.66 ק"מ

תלמה שולץ - שריגים

אמנים
4.67 ק"מ

הורסיו גוטמן – צלם - שריגים

אמנים
4.79 ק"מ

גילגולים- התכשיטים הרכים של הגר

אמנים
4.79 ק"מ

מקרר תוצרת מקומית בשירות עצמי

אוכל
4.80 ק"מ

יקב אבן רם - ליקרים מפירות טריים

אטרקציות
4.82 ק"מ

יקב שריגים

יקבים
4.82 ק"מ

עינת ושטפן קדמי – אמנות בנעליים

אמנים
4.84 ק"מ

הבית של אסנת – אוכל כורדי שמח

אוכל כורדי, פרסי, תימני, תורכי
4.84 ק"מ

ברדלי

אוכל
4.91 ק"מ

חוות שיח

תיירות חקלאית
4.91 ק"מ

יקב טפרברג

יקבים
4.95 ק"מ

בחוות אבני דרך חקלאות מתקדמת

אוכל
4.95 ק"מ

צמד חמד

גלריות וחנויות
4.97 ק"מ

אורלי סעדה - מעצבת תכשיטים

אמנים
4.98 ק"מ

מבשלת שריגים

בירה, ליקרים ואלכוהול
5.00 ק"מ