"אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים" ( ד"ר סוס )
"דרך הפסלים " - טבע אומנות וסיפורי גבורה מהתנ"ך
ביער הנשיא – יער צרעה
מידע כללי :
מה עוד ?
ביער הוקמו חניוני פיקניק בהם הותקנו ברזי מים , פחי אשפה , חביות לאיסוף גחלים , מתקני שעשועים לפעוטות , שירותים ביולוגיים. לאורך המסלול יש שילוט והכוונה .
איך מגיעים ! לבאים מכביש 1 ( ת"א – ירושלים ) יוצאים במחלף שער הגיא ונוסעים על כביש 38 ( שער הגיא – בית שמש ) עד צומת שמשון , ברמזור פונים ימינה לכביש מס' 44 ( כביש הגבורה ) לכיוון צומת נחשון .כעבור כ- 2 ק"מ פונים שמאלה ליער הנשיא ל " דרך הפסלים ". לבאים ממערב , נוסעים על כביש מס' 3 ( מסמיה – לטרון ) עד צומת נחשון , ברמזור פונים ימינה לכביש 44 , חולפים על פני הישובים תרום ותעוז , נוסעים כ- 4-5 ק"מ ופונים ימינה ליער הנשיא ל- " דרך הפסלים ".
סיפור מסלול – יער צרעה ניטע ע"י קק"ל , בשנת 1993 הועסקו עולים חדשים בעבודות יערנות , הכשרת חניונים ושבילי הליכה חדשים וסימונם. היער תחום בין צומת נחשון ממערב לצומת שמשון ממזרח ( מדרום לכביש הגבורה )ושטחו משתרע על פני 11 אלף דונם, חלק מהיער נקרא יער הנשיא ,והוא הוקדש לזכרו של חיים ויצמן ,מי שהיה הנשיא הראשון של מדינת ישראל. פסגתו של רכס צרעה מתנשאת לגובה של 401 מ' מעל פני הים ,תחום ע"י שני נחלים , מדרום – נחל שורק , מצפון – נחל הראל , הרכס מתאפיין ביערות , פרחי בר , אתרים ארכיאולוגים , אטרקציות ואומנות תיירותיות.
לאורכו של המסלול (שחלקו בהליכה רגלית וחלקו נסיעה ברכב ), החוצה את מעבה היער ,הותווה מסלול שמשון -הכולל 12 תחנות ,פינות ישיבה מוצלות , שלטים המתארים את סיפורי הגבורה של שמשון הגיבור . כאן במחוז ילדותו ובגרותו ,מי שהיה לשופט ישראל, שזורים סיפורי הנקמה בפלישתים ,אהבתו לנשים, התנזרותו מיין ומי שניחן בכוח פיזי רב ( כוח שטמון במחלפות ראשו )שהושיע את עמו.
מסלול הנסיעה עובר בדרך הפסלים , כאשר בכניסה ניצב פסל " שומר היער " והוא מוקדש לשימור היערות בארץ .בהמשך מוצבים 37 פסלים שביחד מהווים מכלול של פסלים סביבתיים , חלקם מדגישים את השתלבותם בנוף וחלקם את עברו של האזור. הרעיון של אומנות בטבע הוא פרי יוזמתה של קק"ל ,היא סיפקה גושי סלעים לאומנים שהוזמנו לפסל את יצירותיהם במקום. יצירות שעוצבו מאבן וברזל משקפות אירועים מרכזיים בחיי אבותינו מתקופת התנ"ך. פסל אחד מתאר את גבורתו של שמשון ופסל אחר את ה" מסרק " שבו סירקה דלילה את שמשון בפעם האחרונה בחייו ועוד. בהמשך המסלול מגיעים למצפה צרעה , המצפה בדמוי סירה נבנה על ביתו של מוכתר הכפר הערבי שהתקיים עד מלחמת העצמאות , במהלך המלחמה שימש המבנה כמפקדה של חטיבת הראל – פלמ"ח, ואח"כ כמקום מגורים זמני לראשוני המתיישבים בקיבוץ צרעה, עד להעתקתו למקומו הנוכחי . צרעה המקראית שנמצאת על תל צרעה היא האתר הבא בהמשך הדרך ,תושבי צרעה עסקו בחקלאות וגידלו בעיקר כרמים , כאן על התל התגלו גתות יין עתיקות ושרידים של פעילות חקלאות קדומה מעניינת.
בירידה מהתל ממשיכים בנסיעה ופונים ימינה לסימון שבילים ירוק ושוב ימינה עד לצומת שבו מוצב פסל " העין הכחולה ",ממשיכים בנסיעה עד לצומת בו מוצב הפסל " חלון אל הטבע " פונים שמאלה ומגיעים לחניון עם שתי נקודות תצפית , התחתונה מותאמת לבעלי מוגבלות תנועה , בעליונה מוצבת מערכת קולית ואפשר להאזין לסיפור שמשון ודלילה .תצפית נוספת מונגשת לנכים מהחנייה ועד לתצפית נמצאת בהמשך דרך הפסלים , הדרך משולטת. הנסיעה חזרה במורד דרך הפסלים סלולה ,ומובילה לקיבוץ צרעה ולכביש 38.
רקע על הישוב- קיבוץ צרעה
צרעה משמר את שם העיר המקראית צרעה המוזכרת בספר יהושע ט"ו-לב' עיר בנחלת שבט יהודה בגבול שבט דן " בשפלה : אשתאול וצרעה ". קיבוץ צרעה נמצא בלב שפלת יהודה בתחום שיפוטה של המועצה האזורית מטה יהודה , משתייך לתנועה הקיבוצית . קם על הקרקע בדצמבר 1948 על חורבות הכפר הערבי א- סרעה שהתקיים עד מלחמת העצמאות , בתום המלחמה התיישבו במקום לוחמי פלמ"ח והקימו את צרעה , כעבור שנתיים עברו המתיישבים למרגלות תל צרעה למקום הנוכחי של הקיבוץ כיום .כלכלת תושבי הקיבוץ מתבססת על חקלאות , תעשייה , יזמות מקומית.
הקשר לתנ"ך – תש"ח -צרעה מופיעה מספר פעמים במקרא : כעיר הולדתו של השופט המקראי שמשון ( ספר שופטים ). צרעה נמנית עם שורת ביצורים שנבנו ע"י רחבעם מלך יהודה על גבול ארץ יהודה ופלישתים ( ספר דברי הימים א') . במסע כיבושיו של סנחריב מלך אשור במאה ה 8 לפנה "ס צרעה חרבה , בשיבת ציון היא יושבה מחדש ע"י בני שבט יהודה . ( ספר נחמיה יא'-כט') מיקומה של צרעה המקראית חשוב מבחינה אסטרטגית , היא חלשה על אזור בית שמש , על הדרך הראשית שבאה מהים לגזר , לכיש ועמק איילון , כמו כן חלשה על אחת הדרכים החשובות שהובילה מהשפלה לירושלים . צרעה היה אחד מ " יישובי המשלטים ", ישובים שנבנו במטרה להבטיח את הדרכים והשטחים החדשים של מדינת ישראל שבדרך.